EGYÜTTMŰKÖDŐ KUTATÁS PARTNEREINKKEL
Az együttműködésen alapuló K+I legalább két független szervezet közötti partnerséget foglal magában, amelyek közösen határozzák meg a projektek hatókörét, megosztják a hozzájárulásokat, a kockázatokat és az eredményeket. Ez az együttműködés elősegíti a tudás- vagy technológiacserét a kölcsönös célok elérése érdekében munkamegosztáson keresztül. A ZalaZONE Kutatás és Innováció vezetésével kezdeményezések folynak kutatási együttműködések kialakítására stratégiai egyetemi partnerekkel, valamint más hazai és nemzetközi egyetemekkel és kutatóintézetekkel.
PROJEKTEK
- ZALAZONE HD TÉRKÉP MODELLEK
Az önvezető járműveknek is szükségük van térképekre – akárcsak nekünk, sofőröknek – az útvonaltervek elkészítéséhez. Viszont a hagyományos térképek gyakran pontatlanok, és lényegesen kevesebb információt tartalmaznak, mint az úgynevezett High-Definition Maps (nagy felbontású térképek). A HD térképek általában lézeres méréseken alapulnak, így az egyes útelemek pontossága 2 centiméter körüli lehet. A HD térkép tartalmazza az út mentén lévő útjelző táblákat, közlekedési táblákat és egyéb oszlopokat.
Célunk ezen irányú kutatások megfelelő támogatása is, ezért HD térképet készítettünk a ZalaZONE tesztpályájának kiválasztott moduljairól.
Elérhető modulok:
Dinamikus platform
Nagy sebességű kezelési tanfolyam
Autópálya (rámpák és híd nélkül)
ADAS (Advanced Driver-Assistance System – vezetéstámogató rendszer) platform
Ez utóbbi többsávos szakaszokból és sávfelfestéssel ellátott kereszteződésekből is áll. Ezek a szakaszok kellőképpen felhasználhatók akár a lokalizáció, akár az útvonaltervezés során. Ezek a térképek ingyenesen elérhetők a BME Automated Drive weboldal letöltések oldalán, hogy minél több partnerünk és kutatónk számára nyújthassunk hasznos segítséget.
Elérhető formátumok a különböző eszközökhöz:
Lidar Point felhőadatok (.las)
OpenDRIVE (.xodr)
dSpace ASM (.rd)
Unreal Engine and Unity (.fbx)
Vires VTD (.xodr és .ive)
Adatbázisunkat folyamatosan frissítjük. Ha megtörtént egy pályaelem felépítése, akkor azt beszkenneljük és szimulációs eszközökben cm-es pontossággal útmodelleket készítünk.
- TESZTAUTOMATIZÁLÁS
Ahogy a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) folyamatosan fejlődnek és fejlődnek, lassan eltűnnek a határok a szimuláció és a valós tesztelés között. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a ZalaZONE K&F Csapata közösen új tesztelési módszer kidolgozásán dolgozik, ahol a virtuálisan létrehozott forgatókönyvek valós időben átvihetők egy tényleges fizikai forgatókönyv-tesztbe, amely valós tesztberendezéseket (például gyalogos célpont, irányított lágy célpont, kormányrobot) működtet a ZalaZONE Autóipari tesztpályán.
A fő lépések a következők:
- Nagy pontosságú szimulációs környezet létrehozása, amelyet digitális ikernek is neveznek. A ZalaZONE Tesztpálya moduljait lézerrel szkenneljük, hogy PointCloudot kapjunk virtuális környezethez.
- Ebben a virtuális környezetben centiméteres pontossággal tudunk utakat építeni és OpenDRIVE fájlként exportálni.
- A VTD Viresben az OpenDRIVE segítségével forgatókönyveket készíthetünk, és ezeket szimulációval ellenőrizhetjük.
- A forgatókönyv felépítése után egy OpenSCENARIO fájlba exportálható, amely meghatározza az úthálózaton elhelyezett dinamikus elemek és műveletek leírását.
- Ezután az OpenSCENARIO fájlt olvasható fájllá kell konvertálni az ABDynamics eszközök számára. Ennek megvalósítása érdekében MATLAB szoftverkörnyezetben fejlesztünk egy konvertert, amely a fájlokat olyan struktúrává alakítja, amelyet az AB Dynamics teszteszközök szoftvere is feldolgozhat.
A forgatókönyv szimulációban történő előkészítése, és néhány kattintással egy Converter segítségével történő konvertálása nagymértékben felgyorsítja a valódi tesztek összeállítását.